Galeria Eastwards Prospectus prezintă, între 7 iunie și 28 iulie, expoziția Objects in the Mirror Are Closer Than They Appear, ce reunește lucrări noi realizate de șapte artiști pornind de la Arhiva de Fotografie de Presă Minerva. Artiștii vizuali Răzvan Anton, Claudiu Cobilanschi, Miklósi Dénes, Miklós Szilárd și Iulia Toma, alături de compozitorii Bolcsó Bálint și Kedves Csanád, au în comun interesul față de potențialul acestei arhive, constând în imagini realizate de fotojurnaliștii de la ziarele clujene Făclia și Igazság între 1960 și 1990, dar și față de tema memoriei și a relației sale cu istoria.
Vernisajul din 7 iunie va include un performance live, unic, constând în trei lucrări de sunet și video realizate în colaborare de o parte dintre artiștii din expoziție. Astfel, publicul va avea ocazia să urmărească Cenușar. A sonic journey through image memory (2018), de Bolcsó Bálint și Miklósi Dénes, Recitativo/1:300 (2009, 2015) și Recitativo 2 (2017), ambele de Kedves Csanád și Miklós Szilárd. Este pentru prima dată când aceste lucrări sunt prezentate împreună.
Desfășurată pe ambele etaje ale galeriei Eastwards Prospectus, Objects in the Mirror Are Closer Than They Appear este cea dintâi expoziție de această amploare din București dedicată cercetării artistice contemporane bazate pe Arhiva de Fotografie de Presă Minerva. În cursul dezasamblării fostului laborator foto al ziarelor Făclia și Igazság, au fost descoperite circa 30.000 de negative ale unor imagini de presă realizate între 1960 și 1990. Doar o mică parte dintre ele fuseseră publicate în cele două cotidiene clujene, în timp ce marea majoritate au rămas necunoscute. Astfel a început un proiect de arhivare digitală – Arhiva de Fotografie de Presă Minerva – care a făcut publică, treptat, această colecție remarcabilă de fotografie ce documentează ultimele trei decenii ale perioadei comuniste.
Răzvan Anton (n. 1980), unul dintre coordonatorii arhivei digitale, și-a dezvoltat propria cercetare vizuală pornind de la această resursă. Prin desene, heliografii și video-uri, pentru care folosește numele generic de „studii”, artistul caută să capteze lumina, să o înregistreze și să o reflecte în relație cu imaginile de arhivă. În expoziția de la Eastwards Prospectus, vizitatorii vor descoperi cele trei tipuri de „studii” din practica lui Răzvan Anton: “tracing studies” – desenele, “fading studies” – heliografiile, și “reflective studies” – video-urile realizate cu ajutorul unor oglinzi gravate în care se reflectă lumina soarelui. „Mișcarea din aceste video-uri este dată doar de crengile de copac din fața ferestrei atelierului meu”, explică artistul. „Într-un fel, mișcarea este numai o iluzie care este legată, cred, de iluzia formării imaginilor și de «obiectivitatea» fotografiei. Când am decis să folosesc aceste oglinzi, mă gândeam la dispozitivele retrovizoare, precum oglinzile de mașini care te ajută să privești în spate. Dar în acest caz, este vorba despre un retrovizor cu substanță poetică.”
O explorare a temei memoriei și a relației dintre trecut și prezent este vizibilă și în practica lui Miklósi Dénes (n. 1960), unul dintre membrii fondatori ai Arhivei Minerva, alături de Răzvan Anton. Pentru această expoziție, artistul a ales din arhivă o serie de imagini înfățișând muncitori din trei fabrici din Cluj și a înmânat fotografiile unor oameni care au lucrat chiar în aceste fabrici, rugându-i să-și noteze amintirile personale direct pe imagini. Lucrările care au rezultat continuă în moduri noi precedentele investigări ale acestor teme de către artist. În plus, în expoziția de la Eastwards Prospectus, Miklósi Dénes și Bolcsó Bálint (n. 1979) vor prezenta în premieră lucrarea Cenușar. A sonic journey through image memory.
Objects in the Mirror Are Closer Than They Appear include și rezultatele unei colaborări între Miklós Szilárd (video) și Kedves Csanád (muzică). Pentru prima lucrare, Recitativo/1:300, Miklós Szilárd (n. 1981) a realizat o machetă la cea mai mică scară în care sunt produse figurinele umane din plastic: 1:300. Încorporând negative din Arhiva Minerva și o cameră video, macheta – și lucrarea video care a rezultat – este menită să sugereze controlul centralizat din societatea comunistă, în timp ce muzica lui Kedves Csanád (n. 1983) se bazează pe sunetul unei singure note la pian, redat invers. Cei doi artiști și-au continuat colaborarea cu Recitativo 2, care constă într-o compoziție muzicală pentru patru instrumente și un nou montaj video ce reutilizează fotografiile de arhivă din video-ul anterior, dar le transformă din negative în pozitive, evidențiind astfel valoarea lor documentară.
Funcțiile multiple ale unei arhive vizuale sunt explorate de Claudiu Cobilanschi (n. 1972) în lucrări precum cinecronica.ro și Adevărul – atelier cu presă, ambele incluse în expoziție. Dacă cea din urmă evidențiază ceea ce artistul numește „potențialul de critică socială” al imaginilor din Arhiva Minerva, prima își propune să documenteze situații actuale prin înregistrarea, arhivarea și publicarea unor secvențe și subiecte ce reprezintă echivalentul din ziua de azi al celora documentate de departamentul „cine-cronica” din cadrul fostului Studio Cinematografic „Sahia Film”. Acest departament avea, printre altele, rolul de a păstra materiale filmate care nu mai erau acceptate în presa oficială a perioadei comuniste.
Vizitatorii vor descoperi în expoziția Objects in the Mirror Are Closer Than They Appear și două lucrări de Iulia Toma (n. 1974). Atât în instalația Festivitate, cât și în video-ul Tensiune în fir, artista folosește mediul ei preferat de exprimare artistică – materialele textile – pentru a aduce în discuție tema tensiunilor sociale și a conflictelor emoționale individuale generate de dictatură și propaganda de stat.
Despre Eastwards Prospectus
Eastwards Prospectus este o galerie de artă contemporană cu un program vibrant de expoziții dedicate unor valori confirmate din arta internațională, precum și unor artiști în afirmare, în special din Europa de Est, ale căror lucrări au o putere de fascinație la nivel internațional. Înființată în 2014, Eastwards Prospectus are un spațiu versatil de expunere, care permite organizarea simultană a două expoziții sau desfășurarea uneia de amploare pe două niveluri.
Credite
Răzvan Anton, Untitled Study (TV Set), pix albastru pe hârtie, heliografie, 2018. Imagine prin amabilitatea artistului
Răzvan Anton, Reflective Study, video, 2017. Imagine prin amabilitatea artistului
Miklós Szilárd, Recitativo/1:300, video, 2015; Kedves Csanád, Recitativo, muzică, 2009. Imagine prin amabilitatea artiștilor.
Vernisajul Objects in the Mirror Are Closer Than They Appear va include un performance live constând în trei lucrări de sunet și video care sunt prezentate pentru prima dată împreună.
Expoziția Objects in the Mirror Are Closer Than They Appear reunește o serie de artiști vizuali – Răzvan Anton, Claudiu Cobilanschi, Miklósi Dénes, Miklós Szilárd, Iulia Toma – și de compozitori – Bolcsó Bálint și Kedves Csanád – pentru a pune în lumină noua cercetare artistică inspirată de Arhiva de Fotografie de Presă Minerva, una dintre cele mai valoroase arhive de fotografie din ultimele trei decenii ale perioadei comuniste.
Objects in the Mirror Are Closer Than They Appear
Artiști: Răzvan Anton, Bolcsó Bálint, Claudiu Cobilanschi, Kedves Csanád, Miklósi Dénes, Miklós Szilárd, Iulia Toma
7 iunie – 28 iulie 2018
Vernisaj: Joi, 7 iunie, ora 19:00; live performance: de la ora 19:30
Strada Plantelor 50, București
eastwardsprospectus.com | #ObjectsInTheMirror
„Țăndări” – primul lungmetraj regizat de Bogdan Naumovici – invită publicul...