Ce-ai face dacă ai avea mai mult timp/ o șansă la o nouă viață? Te-ai răzgândi când ai afla că timpul tău/ a doua ta șansă înseamnă sacrificiul vieții altcuiva?
Celor doi tineri pe care i-am văzut și auzit ieri pe Dorobanți certându-se pentru că făcuseră prea multe compromisuri (ea că merge de ceva vreme doar la filme de acțiune, el că se uită cu ea nu mai la seriale cu femei proaste sau urâte) și tuturor celor care caută o poveste de dezbătut după un „date” sau o ieșire cu prietenii, recomand o vizită la cinema pentru „Self/less: Transfer de viaţă”, un film nici prea-prea (și cu siguranță) nici foarte-foarte, dar care oferă întrebări și răspunsuri, posibilități și comentarii de făcut și dezbătut ce pot ține oamenii implicați într-o conversație reală.
Dacă vrei să-ți cunoști mai bine prietenii sau partenerul, iată câteva motive să alegi, din 7 august, filmul distribuit de Freeman Entertainment:
- Povestea unui multimilionar pe nume Damian Hale (Ben Kingsley) care a schimbat fața New York-ului și care, după ce află că are cancer și caută soluții, alege să-și însceneze moartea și să fie subiectul unui experiment revoluționar și costisitor ce-i poate transfera conștiința & personalitatea într-un corp nou, creat în laborator, e o premisă bună. „Minţile noastre pot trăi mult mai mult decât trupurile, dar ce putem face? Dacă Einstein, Edison sau Steve Jobs ar fi trăit mai mult, ei ar fi putut face mai mult pentru umanitate…” Deștept și bogat în continuare, după ce-și înscenează moartea, apelează la „shedding”, leapădă trupul și viașa veche, și se bucură de o nouă viață în corpul unui bărbat mai tânăr (Ryan Reynolds), dependent, însă, de medicamentele ce-i pot ține-n frâu „halucinațile”/„crizele” în care vede lucruri dintr-o altă viață… până când află că acelea sunt de fapt amintirile celui căruia-i luase (fără să știe) corpul. Obișnuit să dețină controlul și să se bucure de libertatea alegerilor sale, caută să afle adevărul și când el se înfățișează sub forma unei văduve (Madeline) și-a fetiței ei pe care le pune în pericol intrând în conflict direct cu „savantul” care a condus experimentul/ afacerea (prin care oferea oamenilor „transfer de viață” pe bani grei și cu prețul vieților altora), trebuie să ia o decizie… iar ea e conformă cu vârsta, experiența, personalitatea sa, dar mai ales cu filosofia sa de viață.
- Distribuția e exemplară și actorii chiar își fac treaba foarte bine: Ryan Reynolds („Buried: Îngropat de viu”, „Casa conspirativă”, „Mississippi Grind”, „Green Lantern”, „Vrei să te însori cu mine?”, „Cu ce vă servim”, „X-Men de la origini: Wolverine”, „Criminal”, în curând în „Deadpool”), Ben Kingsley (câștigător al unui Premiu Oscar şi două Globuri de Aur, precum şi două Premii BAFTA pentru rolul Mahatma Ghandi, nominalizat la BAFTA pentru „Lista lui Schindler”, nominalizat la Oscar pentru „Bugsy”, „Ultima lovitură” şi „Casa de nisip şi ceaţă”), Matthew Goode („Imitation Game: Jocul codurilor”, „Presiunea”, „Match Point”, „Legături suspecte”, „Iscoada”, „Soţia perfectă”), Michelle Dockery („Downton Abbey”)., Victor Garber („Alias”, „Milk”, „Power”, „Web Therapy”), şi Natalie Martinez („Kingdom, „Secrets & Lies”, „Under the Dome”).
- Regizorul filmului e Tarsem Singh („The Cell”, „Immortals”, „The Fall”, „Mirror Mirror”) care face totuși ceva diferit față de proiectele anterioare, dar combină pasiunea pentru SF & THRILLERE și efecte speciale (care-s bune și cam pe unde trebuie) cu credințele sale personale (despre reîncarnare, împăcarea cu sine și evoluția spirituală) + câteva referințe mistice, să fie de sămânță, și duce filmul într-o zonă cuminte, intimă, și oarecum moralizatoare, asta și pentru că alege o formulă clasică și personală de filmare, potrivită mai mult consumului casnic și mai puțin inovației în cinema. Ce-i drept, alegerea lui e conformă cu scenariul – „Noi am vrut să scriem despre un personaj puternic care are tot ceea ce-şi poate dori, dar al cărui trup cedează şi care află că banii pe care-i are ar putea să-i cumpere o nouă viaţă. Şi, cu toate că o nouă tehnologie revoluţionară este cheia pentru noua lui viaţă, am decis să nu intrăm pe panta tehnică şi să facem povestea noastră cât se poate de mult o fabulă. Pe noi ne interesau detaliile morale. (…) Am considerat că este interesant să ai un personaj care a construit monumente, dar care îşi dă seama că nici asta nu este suficient pentru el”, spun scenarişti, fraţii David şi Alex Pastor.
- Muzica – Brazilienii Dudu Aram și Antonio Pinto au compus o coloană sonoră super faină.
- Atmosfera e importantă, pentru că, dincolo de pierderile de ritm ale filmului și momentele în care-ți insultă uneori inteligența (pentru mine e înfiorător de explicit, previzibil și moralizator, ca o telenovelă de duminică), relația dintre personaje e extrem de caldă și inevitabil se traduce prin apropierea de spectator.
Chiar dacă n-aș nota filmul peste 6 (e un „semn” pentru cele-n care Ben Kingsley apare în primele minute și nu e doctor, inventator, nebun etc) pentru că scenariul mi se pare găurit și găunos, iar ambalajul ca o cremă cu multă gelatină, tot mi se pare văzubil și revăzubil (poate chiar de sărbători).
„Țăndări” – primul lungmetraj regizat de Bogdan Naumovici – invită publicul...