Vineri, 23 august, ora 20:00 în Grădina Cinemascop din Eforie Sud, 𝐄𝐥𝐞𝐜𝐭𝐫𝐢𝐜 𝐁𝐫𝐨𝐭𝐡𝐞𝐫 mixează coloana sonoră a unei călătorii de 15 ani în jurul Mării Negre, consemnată în fotografii de Petruț Călinescu!
Misterioasă, amenințătoare, mitică și necunoscută, cu un amestec de regimuri totalitare și democrații prea tinere, regiunea Mării Negre este ca un malaxor de minorități etnice și un punct de convergență pentru Europa, Asia și Orientul Mijlociu.
Indiferent de naționalitate sau statut social, cetățenii țărilor din jurul Mării Negre muncesc tot anul cu un singur vis în minte – să petreacă o săptămână la malul mării. Apele, litoralul și țărmul Mării Negre au suferit transformări masive pe măsură ce țările din jurul ei au încercat să o domesticească și să-i remodeleze țărmurile.
Pentru un român, o călătorie în jurul Mării Negre este plină de familiarități: aceleași orașe și construcții proiectate sub comunism, aceeași tranziție nesfârșită către un viitor incert, același capitalism grefat pe gena est europeană, aceleași chipuri, haine, glume, vise.
Proiectul Marea Neagră a început în 2010 cu o călătorie de 4 luni în jurul țărilor din jurul Mării Negre: Bulgaria, Turcia, Armenia, Armenia, Azerbaidjan, Georgia, Rusia, Ucraina, Moldova, România. De atunci, an de an, arhiva de imagini a proiectului, axate pe modul în care oamenii se raportează la mare, a tot crescut. Din 2016, accentul s-a schimbat pe tensiunile militare declanșate de anexarea Crimeei. Proiectul continuă și în 2024, în România, Georgia, Bulgaria, Turcia și Ucraina, documentând modul în care țărmurile Mării Neagre sunt afectate de războiul din Ucraina.
“Călătorind cu mașina în jurul Mării Negre în 2010 am remarcat cel mai pregnant sentiment pe care îl au toți locuitorii, indiferent de țară: frica de vecini. Pornind din România, am fost atenționați de furtul mașinii în Bulgaria. Bulgarii la rândul lor ne-au prevenit să ne ferim de turci, că-s escroci. Drumul până acasă a fost presărat de prejudecăți, stereotipuri și acuze la adresa țărilor din jur. Lipsa informației, propaganda, știrile false sau tendențioase mențin aceste prejudecăți mai ales în ziua de azi.” (Petruț Călinescu)
Proiectul fotografic pornește de la ideea asemănărilor pe care le au țările ce împart bazinul Mării Negre și dorește să aducă informații într-un moment foarte sensibil, în care este mare nevoie de o înțelegere aprofundată a contextului.
Proiectul a fost subiectul unui interviu în New York Times Lens, a fost publicat parțial în Italia, Elveția, Germania și, de asemenea, a fost expus în Cehia, Brazilia și Turcia.
𝐃𝐞𝐬𝐩𝐫𝐞 𝐂𝐞𝐧𝐭𝐫𝐮𝐥 𝐝𝐞 𝐅𝐨𝐭𝐨𝐠𝐫𝐚𝐟𝐢𝐞 𝐃𝐨𝐜𝐮𝐦𝐞𝐧𝐭𝐚𝐫𝐚
Suntem un mic ONG românesc care lucrează cu fotografia documentară (care se poate extinde de la fotojurnalism la artă) în echipe interdisciplinare (fotografi, jurnaliști, designeri, programatori, cercetători, muzicieni).
Rezultatele muncii noastre sunt de obicei expoziții de fotografie, cărți sau alte publicații experimentale, cum ar fi ziare în ediție limitată sau seturi de cărți poștale. Anul acesta, cel mai recent proiect al nostru – Pride and Concrete. 10 ani mai târziu – a fost nominalizat la Premiul European de Presă / Premiul pentru jurnalism de migrație 2024 și am publicat și o nouă carte cu acest proiect.
După experiența pandemiei, ne mutăm încet-încet expozițiile de pe simeze în proiecții multimedia și site-uri web, care sunt mai flexibile, mai ușor de transportat și au șansa de a ajunge la noi audiențe. De obicei, ne încheiem proiectele cu o proiecție multimedia însoțită de o coloană sonoră originală creată de Electric Brother.
***
𝐈𝐨𝐚𝐧𝐚 𝐂𝐚𝐥𝐢𝐧𝐞𝐬𝐜𝐮 este jurnalist independent din convingere și, mai nou, co-fondator al unor ample proiecte culturale independente cu impact social precum Muzeul Abandonului (MA) și Centrul Român de Fotografie Documentară (CdFD). De câțiva ani experimentează un mix de comunicare a proiectelor sociale și culturale. În ultimii șase ani, a fost responsabilă de PR și comunicare la Muzeul Național de Artă Contemporană din București.
𝐏𝐞𝐭𝐫𝐮𝐭 𝐂𝐚𝐥𝐢𝐧𝐞𝐬𝐜𝐮 este fotograf independent și co-fondator al Centrului Român de Fotografie Documentară (cdfd.ro). El este reprezentat de Panos Pictures. A studiat jurnalismul și a lucrat mult timp ca fotojurnalist, apoi s-a dedicat proiectelor de fotografie documentară pe termen lung. Pentru el, fotografia deschide uși către lumi care îi stârnesc curiozitatea. Unele dintre cele mai cunoscute proiecte ale sale sunt The Black Sea și Pride and Concrete. Mai multe informații la: www.petrut-calinescu.com
***
Acest proiect este cofinanțat de @Administrația Fondului Cultural Român (afcn.ro). AFCN nu poate fi considerat responsabil pentru conținutul acestui material, care este în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Acest proiect este cofinanțat de @Administrația Fondului Cultural Român (afcn.ro). AFCN nu poate fi considerat responsabil pentru conținutul acestui material, care este în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Parteneri media: Scena9, Panorama.ro, Radio Romania Cultural, The Institute, Gala Societății Civile
„Țăndări” – primul lungmetraj regizat de Bogdan Naumovici – invită publicul...