Pentru că se anunță vreme frumoasă și pentru că se gândește la siguranța tuturor, American Independent Film Festival (14-20 septembrie) își va desfășura toate proiecțiile în aer liber. Astfel, proiecțiile din Sala Auditorium a Muzeului Național de Artă al României se mută în Curtea de Onoare a Muzeului. Festivalul are loc și la Cinema Muzeul Țăranului în aer liber și o serie de proiecții sunt programate la Deschis Gastrobar, Mercato Kultur, Cinema drive-in Militari Shopping și Event Park Snagov.
La AIFF 2020, distanțarea fizică înseamnă apropiere de cinema și de dezbaterile pasionale pe care acesta le stârnește. Invitații ediției sunt regizorii Benh Zeitlin, Kirill Mikhanovski, Merawi Gerima, Courtney Stephens și Pacho Velez care vor susține sesiuni de întrebări și răspunsuri cu publicul via Skype. Vor avea loc două evenimente online via Zoom: masterclass susținut de Benh Zeitlin și Cinema After the Pandemics, discuție profesională cu Ryan Werner, Senior Executive Cinetic Media. Participarea la acestea două este gratuită. Detalii despre înscrieri pe site.
După proiecția originalei sale comedii, Give Me Liberty (succes de public și de critică la festivalurile de la Sundance și Cannes), regizorul Kirill Mikhanovski va susține un dialog cu publicul prin Skype, foarte probabil la fel de spumos ca și filmul său, pe 15 septembrie, la Cinema Muzeul Țăranului – în aer liber.
Tot prin Skype va coversa cu spectatorii și importantul regizor american Benh Zeitlin, prezent în festival cu două filme – deja „clasicul” Beasts of the Southern Wild și recentul Wendy. Într-un interviu pentru The Atlantic, Zeitlin mărturisea „toate operele artistice valoroase pun întrebări foarte importante, morale. E cel mai dificil material de prelucrat, dar și cel mai satisfăcător. Asta îmi propun și eu”. Cum izbutește acest lucru, vom afla vineri, 18 septembrie, după vizionarea filmului de la Muzeul Național de Artă al României.
Joi, 17 septembrie, la Cinema Muzeul Țăranului în aer liber, regizorul Merawi Gerima, va povesti, tot prin Skype, despre geneza filmului Residue, debutul său în lungmetraj, prezentat zilele acestea în premieră modială la Festivalul de la Veneția, în secțiunea Giornate degli Autori. Residue este o poveste bulversantă, profund personală despre identitate, gentrificare și dificultatea de-a te întoarce acasă.
AIFF prezintă anul acesta două filme documentare în secțiunea Docs of The Day. Realizat la 30 de ani de la Căderea Zidului Berlinului, The American Sector, de Courtney Stephens și Pacho Velez, este un documentar despre bucățile din Zidul Berlinului împrăștiate de-a lungul și de-a latul Statelor Unite și despre cum istoria rezonează în prezent. La cota lui cea mai directă și înșelător de simplă, The American Sector închipuie un catalog: o colecție de bucăți ce, odinoară, au făcut parte dintr-un întreg. Dezmembrat în 1989, cu profunde repercusiuni politice și sociale, zidul care a separat Berlinul de Est de cel de Vest timp de 28 de ani există încă, simbolic, în diferite locuri din lume. „Arta publică și diviziunea politică, amprenta istoriei și impulsul spre libertate sunt elemente inseparabile în paleta bogat nuanțată a acestui documentar. Ceea ce ar putea fi, la prima vedere, o anchetă în istoria altei națiuni, se adună într-o iluminare provocatoare a tuturor istoriilor. Terenul pe care călătorește acest film este unul al întrebărilor deschise și polifonice.” Hollywood Reporter
O foarte interesantă sesiune de întrebări și răspunsuri cu autorii Courtney Stephens și Pacho Velez, via Skype, va fi deschisă după proiecția filmului de la Cinema Muzeul Țăranului în aer liber, de miercuri, 16 septembrie.
Al doilea documentar prezent în selecție, The Biggest Little Farm, regia John Chester (Premiul Publicului la Festivalul de la Toronto) a devenit și mai relevant în contextul actual, când pandemia a accentuat un fenomen deja pregnant: exodul orășenilor către țară. Aici, un cuplu este urmărit în timpul aventurii de-a construi o fermă sustentabilă de 80 de hectare în afara Los Angeles-ului. Treptat, proprietatea dezolantă pe care au cumpărat-o începe să prospere. „Ritmurile gentile ale acestui documentar de actualitate, ecologic, vă vor extrage, temporar, din lumea micilor ecrane și vă vor catapulta într-o poveste parțial ambiguă, însă împlinită, despre rezistență.” Empire
Proiecții speciale la AIFF 4
În The Last Vermeer (regia, Dan Friedkin, 2019, proiectat la festivalurile de la Toronto și Telluride), un soldat investighează un renumit artist olandez acuzat că ar fi colaborat cu naziștii. „Povestea odinioară faimoasă, acum aproape uitată, te captează imediat și-ți ține interesul viu, iar regia subtilă și inspirată a lui Friedkin nu face decât s-o ajute.” Variety
Atunci când legendarul compozitor de muzică de film, Ennio Morricone a murit, Quentin Tarantino a scris pe Twitter: „Regele e mort. Trăiască Regele”, adăugând și o fotografie cu amândoi pe platourile lui The Hateful Eight, peliculă care i-a adus lui Morricone Oscarul pentru cea mai bună coloană sonoră. Binemeritata distincție a venit la 9 ani după Oscarul pentru întreaga activitate acordat pentru „contribuția sa magnifică și complexă la arta muzicii de film.” La rândul său, AIFF omagiază un geniu cum puțini au fost, proiectând această legendară colaborare într-un loc ce predispune la nostalgii după vechiul cinema: Cinema Drive-in din Militari Shopping.
Sofia Coppola e, de asemenea, o regizoare faimoasă pentru coloanele sale sonore, dar și pentru felul în care folosește tăcerea, prin alegerea conștientă de-a lucra cu absența interacțiunii, a zgomotului sau a dialogului. Lost In Translation (cu Scarlett Johansson în rolul care a făcut-o faimoasă), un portret profund personal despre dragoste, relații și izolare amplasat pe canavaua incredibilă a orașului Tokyo, e și o poveste despre ce rămâne nespus care a luat Oscarul pentru cel mai bun scenariu. Noi vă spunem că extraordinara peliculă a lui Coppola merită văzută și revăzută și vă îndemnăm să nu pierdeți proiecția de dumincă, ora 22: 30, de la Cinema Muzeul Țăranului în aer liber.
Programul proiecțiilor și noutățile despre filmele și evenimentele din festival vor fi actualizate pe filmedefestival.ro, pe pagina de Facebook American Independent Film Festival și Instagram (@AmericanIndependentFilmFest).
Biletele pentru proiecțiile de la Muzeul Național de Artă al României – Curtea de Onoare, Cinema Muzeul Țăranului în aer liber și Mercato Kultur sunt disponibile online pe Eventbook.ro. Asociația Cinemascop donează toate încasările care îi revin din biletele vândute pentru filmele din aceste locații, către programele de lectură pentru copii defavorizaţi organizate de Asociaţia OvidiuRO. Detalii despre accesul la proiecțiile de la Cinema drive-in Militari Shopping, Deschis Gastrobar și Event Park Snagov, pot fi consultate pe https://filmedefestival.ro/american-independent-ff/bilete/ sau pe siturile locațiilor.
American Independent Film Festival este organizat de Asociația Cinemascop, susținut de Catena, cu sprijinul Banca Transilvania. Proiect cultural finanțat de Ministerul Culturii, Centrul Național al Cinematografiei. Parteneri: Asociația OvidiuRO, Europa Cinemas, UPS România, Muzeul Național de Artă al României, Muzeul Țăranului Român, Cinema Muzeul Țăranului, Deschis Gastrobar, Mercato Kultur, Militari Shopping, Event Park Snagov, Voodoo Films, Eventbook. Partener media principal: Radio Guerrilla. Parteneri media: Radio România Cultural, A’List Magazine, Agerpres, Zile și Nopți, Nine O’Clock, Newsweek, Senso TV, Ziarul Metropolis, The Institute, Liternet.ro, IQads, Smark, Films in Frame, Scena9, AaRC, Cineghid, Media.Hub, MunteanuRecomanda.
„Țăndări” – primul lungmetraj regizat de Bogdan Naumovici – invită publicul...