2009. Femeile isi beau cafeaua pe net
Obiceiurile de socializare online ale femeilor ocupa 65 de pagini intr-un studiuSheSpeaks.com, adresat celor interesati de eficienta campaniilor pe care le desfasoara virtual.
Cum majoritatea femeilor respondente au plasat shopping-ul si retele sociale in topul activitatilor predilecte pe online, multi barbati si-au pus mainile in cap: “nu doar cumpara, mai si vorbesc despre cumparaturi”, insa, altii mai speculanti s-au prins ca e bine sa aduni interesele astea la un loc, oferind femeilor posibilitatea sa interactioneze masiv pe platformele de pe care isi fac cumparaturile sau gasesc sugestii in privinta asta. Gainile care ar putea face cate un ou de aur sunt divele digitale tinere (doar multe din ele au crescut cu internetul), asa ca se caznesc sa le atraga in numar cat mai mare.
“Surpriza” vine din partea femeilor peste 40 de ani prezente si active pe retele sociale. Spre deosebire de mai tinerele lor “colege” de banda, acorda o mai mica importanta ((10% fata de 28%) continutului generat de utilizatori si completarii integrale a profilului (45% fata de 86% in cazul femeilor sub 30 de ani), fiind mai interesate sa reia legatura cu prieteni si colegi sau sa vada ce fac copii (in general cu varste cuprinse intre 13-17 ani).
In cazul ambelor grupe de varsta, cea mai populara retea sociala in randul celor cu venituri mari este LinkedIn, iar in “clasamentul general” conduc Facebook si MySpace.
Peste jumatate din totalul femeilor se logheaza zilnic, insa doar 2% dintre acestea dau clik pe cate o reclama. Majoritatea ignora reclamele traditionale si reactioneaza mai bine la aplicatii, pagini de prezentare si alte instrumente interactive care sunt populare in randul prietenilor lor.
Se discuta mai putin despre pantofi, rochii si genti si mai mult despre produse cosmetice.
Criza, ne-criza, peste 60% din femei vorbesc intre ele despre frumusete si ingrijire.
Cele mai active sunt si aici mamicile (71%).
Tineretul feminin se arata mai interesat de locatiile si evenimentele unde si-ar putea petrece timpul liber, aproape in aceeasi masura in care cele mai in varsta se intereseaza de calatorii.
Pe un forum romanesc, acum 3 ani, o utilizatoare deschisese un topic denumit “cafea” la care postase vreo 10 mesaje, cu cate o poza cu diverse cani de cafea, si saluta celelate utilizatoare; primul raspuns a venit dupa 3 zile.
Anul trecut, la un post similar pe Facebook se adunasera peste 100 de comentarii. Fetele erau la cafea pe net.
2010. Reteaua e de gen feminin. Pe bune.
Strategiile editoriale online se mai periaza, tinand cont de audienta (masculina vs. cea feminina). Generalizarile ii plaseaza in continuare pe barbati in tabara “vanatorilor” care intra pe net sa gaseasca anumite lucruri si ies imediat ce si-au indeplinit “task-ul” propus. In ecuatia asta (“curiozitate versus nevoie de conectare/ interactiune), barbatii de pe net tind sa caute informatii despre vreme si sport, stiri politice si economice, sa caute joburi sau se se documenteze pentru job, sa descarce programe si filme si sa asculte muzica.
Femeile se folosesc de internet pentru a primi si trimite mailuri, pentru a cauta adrese, informatii de calatorie, sanatate, suport in probleme personale/ medicale, noutati/ sfaturi in materie de frumusete si relaxare.
Cea mai utilizata comparatie de americani vizeaza reactiile online ale femeilor si barbatilor dupa “11 septembrie”: barbatii cautau exclusiv informatii despre atentat, implicatii sociale si financiare, iar femeile isi cautau cunoscutii de care nu dadeau la telefon, incercau sa-si ajute prietenii, urmareau mesajele altor familii etc
Numitorul comun al atitudinii ambelor sexe fata de internet are de-a face cu eficienta.
Iar problema care se evidentiaza acum tine de fidelizare.
Daca pe barbati un forum ca softpedia, spre exemplu, ii mai poate tine aproape cu succes, pentru cei care si-au pus increderea si au investit in forumurile/ comunitatile de femei supravietuirea/ succesul va tine din ce in ce mai mult de strategiile de marketing.
90% dintre femeile familiarizate cu internetul sunt prezente acum pe cele mai populare retele sociale, se remarca intr-un nou studio SheSpeaks.
Dintre cele 86% dintre femei care au un profil completat si se declara active, 95% au cont pe Facebook, in timp ce gradul de participare al femeilor pe MySpace a scazut cu 18% fata de anul trecut.
Se cauta informatii, sfaturi si tot ce poate facilita orice tip de tranzactie “de la schimburile de opinii, la cumparaturi”, pentru ca femeile au ajuns sa se simta mai confortabil folosindu-se de o retea sociala, sustine acelasi studiu.
Dupa umila mea parere, revistele si site-urile nisate pentru femei au mai mult de castigat indreptandu-si atentia catre un anume tip de continut, pe care il pot face cunoscut prin intermediul retelelor sociale, catre servicii/campanii sau initiative care sa implice componenta de social networking, renuntand la ideea ca forumurile adiacente le-ar putea ridica traficul.
Site-urile generaliste pentru femei fara comunitati puternice ar putea avea de suferit daca ignora importanta continutului multimedia, evidentierea opiniilor liderilor comunitatii, si servicile quality de coaching.
Comunitatile de mamici sau viitoare mirese au nevoie, la randul lor, de o strategie de fidelizare: e timpul sa plece cu adevarat urechea la nevoilee/ sugestiile acestora si sa modereze atent discutiile.
„Țăndări” – primul lungmetraj regizat de Bogdan Naumovici – invită publicul...