Teaching European History through Cinema (TEHC) este un nou proiect de educație cinematografică care se va implementa în 4 țări europene – Italia, România, Bulgaria și Slovenia – în decursul acestui an. Programul își propune să crească popularitatea filmului european în rândul elevilor de liceu și în același timp să contribuie la îmbunătățirea calității orelor de istorie și aprofundarea înțelegerii evenimentelor istorice importante pentru Europa, prin intermediul cinematografiei.
Acesta este primul proiect de educație cinematografică care se concentrează pe o materie anume din curricula școlară (istorie) și propune utilizarea filmului de ficțiune pentru aprofundarea acesteia, în paralel cu cultivarea educației cinematografice. Un alt element diferențiator al TEHC îl constituie abordarea pedagogică folosită: proiectul nu se bazează doar pe transmiterea unor informații, ci pe dezvoltarea abilităților practice necesare elevilor pe termen lung, abilități care le vor permite să devină cetățeni activi și informați.
În cadrul programului este dezvoltat un catalog complex de filme europene care au ca temă centrală momente din istoria Europei – revoluții, războaie, fenomene de migrație, mișcări sociale, figuri importante, curente culturale etc. Catalogul va include atât producții recente, cât și filme de patrimoniu.
Noul program de educație cinematografică, care va fi accesibil și elevilor de liceu din România, se concentrează foarte mult pe activitățile practice. Astfel, filmele vor fi instrumente didactice nu doar pentru exemplificarea anumitor momente istorice, dar și punct de plecare pentru crearea altor materiale audio-vizuale: video-eseuri. Creația de noi materiale prin adaptarea și utilizarea unora deja existente este, în fapt, o practică reprezentativă a societății digitale actuale, una în care linia dintre consumatorii și producătorii culturali devine din ce în ce mai neclară. Prin producția de video-eseuri, atât elevii cât și profesorii, se vor familiariza cu toate componentele limbajului audio-vizual (imagine, sunet, editare, grafică etc.) și vor face parte din noua generație de spectatori.
Obiectivele principale ale TEHC urmăresc ca fiecare stat partener să ajungă la aproximativ 1000 de elevi, implicând în acest proces 40 de profesori.
În România proiectul este implementat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR), ale cărei principale obiective sunt sprijinirea tinerilor cineaști, promovarea valorilor europene prin cinema și formarea noii generații de spectatori. În cei 16 ani de activitate de până acum, APFR a angrenat un
număr impresionant de spectatori la evenimentele sale și a contribuit masiv la promovarea filmului românesc în rândul publicului autohton, dar și în afara graniţelor. Printre evenimentele de anvergură organizate de APFR se numără Festivalul Internaţional de Film Transilvania, Gala Premiilor Gopo, Caravana TIFF, Noaptea Albă a Filmului Românesc sau EducaTIFF – Programul de educaţie media și cinematografică pentru copii și adolescenţi.
Prima activitate din cadrul proiectului, o formare dedicată profesorilor de istorie, va fi organizată de APFR, cu sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Cluj, pe 12 martie, începând cu ora 14:30, la Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu” din Cluj-Napoca. Înscrierea este gratuită. Profesorii vor primi o diplomă de participare, precum și alte materiale pedagogice legate de TEHC.
În cadrul TEHC, fiecare țară va organiza minim 4 vizionări destinate elevilor, iar filmele vor fi proiectate în versiunea originală, însoțite de subtitrare. Proiecțiile vor avea loc în cinematografe, pentru a reda într-un mod cât mai autentic experiența. Conform ultimelor studii, în Europa, aproximativ 55% dintre elevi văd filme în sala de clasă, dar doar 18% mai merg regulat la cinema. Pentru țara noastră aceste procente sunt chiar mai mici.
Proiecțiile din România vor avea loc în Cluj-Napoca, începând cu 16 martie. Programul final va fi anunțat curând.
„Țăndări” – primul lungmetraj regizat de Bogdan Naumovici – invită publicul...