„Midnight Specials”, o selecție de filme românești de arhivă, și „A Museum (Theatre)”, expoziție participativă creată de regizoarea Clyde Chabot și compania „La Communauté Inavouable”, fac parte din programul celei de-a patra ediții a Bucharest International Dance Film Festival, care va avea loc între 6 și 9 septembrie.
În anul Centenarului, festivalul pune în valoare felul în care societatea a reacționat la schimbare în ultimii 100 de ani, prin dans și film. Ediția de anul acesta este dedicată [re]contextualizării și [re]gândirii unor principii care ne guvernează viața, prin prezentarea unor manifestări artistice în care trecutul este văzut prin filtre diferite.
În prima zi de festival BIDFF propune un itinerariu inedit în timpuri și spații coregrafice creative, care oferă o imagine dinamică a avangardei dansului și filmului românesc prin proiecția „Midnight Specials | O selecție de filme românești de arhivă”, un program curatoriat în parteneriat cu Centrul Național al Dansului București, The Resource Cube#Mediateca și Arhiva CNDB. Selecția de 8 lucrări cinematografice și de televiziune, produse între 1926 și 1971, va fi proiectată la Centrul Național al Dansului din București, pe 6 septembrie, între orele 21.00 – 22.30.
Contextul în care aceste filme au fost realizate vorbește despre modul în care dansul românesc s-a dezvoltat de la stadiul de „divertisment coregrafic” la cel de eveniment artistic de sine stătător.
Primul dintre cele opt filme prezentate este un fragment de două minute în care coregrafa Lizica Codreanu interpretează dansul de avangardă cu discurile în filmul francez „Le P’tit Parigot” (1926), purtând o ținută nonconformistă semnată de Sonia Delaunay. „Divertisment de dansuri” (1934) o prezintă pe Leria Niki-Cucu, caracterizată de presa perioadei interbelice drept o „maestră a dansului”.
În anii 1960, studioul Sahia – în principal, secția de documentar artistic a studioului – oferea artiștilor posibilitatea de a experimenta metode de creație, într-o perioadă în care exista cenzura. Între 1964 și 1971, regizorul Mirel Ilieșiu a colaborat intens cu coregrafa Miriam Răducanu, Sergiu Nicolaescu a realizat un eseu experimental cu dansatori și parașutiști, iar Gigi Căciuleanu se afirma ca unul dintre cei mai creativi dansatori ai epocii.
Bazată pe celebra piesă de teatru „Hamletmachine” a lui Heiner Müller, expoziția participativă „A Museum (Theatre)”, creată de regizoarea Clyde Chabot și Compania La Communauté Inavouable, ne poartă printr-un atlas al visului comunismului și al colapsului său. Instalația aflată la granița dintre teatru și arta vizuală încurajează spectatorii să își dezvăluie generozitatea și sensibilitatea.
Prezentată în numeroase țări, „A Museum (Theatre)” face o analiză artistică a istoriei comunismului în România, dar mai ales a formelor de rezistență umană. Alături de doi performeri ai colectivului Tangaj Dance (Denis Bolborea și Alexandra Bălășoiu), Clyde Chabot va dezvolta la București un act performativ în care textul, mișcarea și prelucrarea digitală a sunetului se împletesc.
Manifestarea, care va fi cuprinsă în Sezonul România – Franța 2019, va fi prezentată în festival la DESCHIS Atelier, pe 8 și 9 septembrie. Expoziția va putea fi vizitată între orele 12.00 și 18.00, iar performance-ul va avea loc în intervalul orar 15.00 și 15.30.
În cadrul BIDFF va fi proiectat și lungmetrajul de ficțiune 3D „My Life Rehearsed in One Leg” (2018, România), regizat de Bogdan Mustață, cu aportul coregrafei Iulia Weiss. Filmul va fi proiectat pe 7, 8 și 9 septembrie, la CINETic.
Documentarul fantezist „Hail the New Puritan” (1987, Marea Britanie), de Charles Atlas, se alătură peliculelor programate să ruleze în festival. Lungmetrajul simulează o zi din viața celebrului dansator britanic Michael Clark și este o evocare a decadenței subculturii post-punk din Londra anilor 1980. Filmul va fi prezentat, la Cinema „Elvire Popesco”, duminică, 9 septembrie, de la ora 20.30, de artista, scriitoarea și conferențiarul Claudia Kappenberg.
***
Bucharest International Dance Film Festival 2018 va avea loc la Cinema Elvire Popesco (Institutul Francez din România), Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, LINOTIP-Centru Independent Coregrafic, DESCHIS Atelier, DESCHIS Gastrobar, Qreator, CINETIc.
Bucharest International Dance Film Festival este un proiect al Asociaţiei Tangaj Dance, finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale, realizat cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Institutului Cultural Român, Consulatului Onorific al Republicii Islanda la Bucureşti, British Council, Institutului Balassi și 4 Proof Film.
„Țăndări” – primul lungmetraj regizat de Bogdan Naumovici – invită publicul...