,,Ready Player One: Să Înceapă Jocul” propune o aventură prea mare pentru lumea reală

Bazat pe bestsellerul cu acelaşi nume scris de Ernest Cline, un veritabil fenomen internaţional, filmul ,,Ready Player One: Să Înceapă Jocul” ne oferă acţiune şi aventură, totul din 30 martie, pe marile ecrane, în regia legendarului Steven Spielberg.

În anul 2045, lumea reală a devenit un loc dur. Singurele clipe în care Wade Watts (Tye Sheridan) se simte cu adevărat în viaţă e atunci când evadează în Oasis, un univers virtual captivant unde majoritatea oamenilor îşi petrec zilele. În Oasis, te poţi duce oriunde, poţi face orice, poţi fi oricine, singura limită e propria imaginaţie. Oasis a fost creat de genialul şi excentricul James Halliday (Mark Rylance), care şi-a lăsat uriaşa avere şi i-a oferit controlul total din Oasis câştigătorului unui concurs. În momentul în care Wade câştigă prima probă a vânătorii de comori, el şi prietenii săi, cunoscuţi drept High Five, sunt azvârliţi într-un univers fantastic plin de descoperiri şi pericole în care trebuie să salveze lumea.

De trei ori câştigător al Premiilor Oscar, Spielberg (“Schindler’s List” şi “Saving Private Ryan”) a regizat filmul după un scenariu scris de Zak Penn şi de Ernest Cline. Scenariul e bazat pe un roman scris de Cline, care s-a aflat timp de peste 100 de săptămâni pe lista New York Times a celor mai bune bestseller-uri, ajungând recent pe locul 1 şi tot pe locul 1 în topul Amazon al celor mai citite romane de ficţiune. “Ready Player One: Să Înceapă Jocul” a fost produs de Donald De Line, Kristie Macosko Krieger, Spielberg şi Dan Farah.  Adam Somner, Daniel Lupi, Chris deFaria şi Bruce Berman au fost producători executivi.

În filmul ,,Ready Player One: Să Înceapă Jocul” joacă Tye Sheridan (“X-Men: Apocalypse,” “Mud”), Olivia Cooke (“Me and Earl and the Dying Girl,” “Bates Motel”), Ben Mendelsohn (“Rogue One – A Star Wars Story,” “Bloodline”), Lena Waithe (“Master of None”), T.J. Miller (“Deadpool”), Philip Zhao, Win Morisaki, Hannah John-Kamen (“Star Wars: The Force Awakens”), Simon Pegg (the “Star Trek” and “Mission: Impossible” movies) şi câştigătorul Premiilor Oscar, Mark Rylance (“Bridge of Spies,” “Dunkirk”).

În spatele camerelor, Spielberg a colaborat cu directorul de imagine câştigător al Premiilor Oscar, Janusz Kaminski (“Schindler’s List,” “Saving Private Ryan”), scenograful câştigător al Premiilor Oscar, Adam Stockhausen (“The Grand Budapest Hotel”), editorul câştigător al Premiilor Oscar, Michael Kahn (“Saving Private Ryan,” “Raiders of the Lost Ark”) şi editorul Sarah Broshar (“The Post”), şi designerul de costume nominalizată la Premiile Oscar, Kasia Walicka Maimone (“Moonrise Kingdom”). Muzica a fost compusă de compozitorul nominalizat la Premiile Oscar, Alan Silvestri (seria “Back to the Future”, “Forrest Gump”).

Warner Bros. Pictures şi Amblin Entertainment prezintă, în asociere cu Village Roadshow Pictures, o producţie Amblin, semnată şi De Line Pictures, un film de Steven Spielberg, ,,Ready Player One: Să Înceapă Jocul.”

Filmul este disponibil în versiunile 2D şi 3D în cinematografe, iar din 30 martie poate fi vizionat în formatele IMAX, 4DX şi Dolby Atmos.

DE LA ROMAN, PE ECRAN

Cu aproape 30 de ani în urmă, părea aproape de neconceput să te conectezi la un computer, să-ţi creezi un profil, real sau nu, şi să poţi lua legătura cu oameni de oriunde din lume în timp real. Ce-ar fi dacă, peste 30 de ani de acum, te-ai putea conecta, ai putea deveni propriul avatar, real sau nu, şi ai putea interacţiona cu oameni într-o lume virtuală infinită? Gândeşte-te la posibilităţi… şi la riscuri.

Aceasta este premisa de bază a bestsellerului lui Ernest Cline, Ready Player One: Să Înceapă Jocul, care a captat imaginaţia unuia dintre cei mai veneraţi şi de succes regizori ai tuturor timpurilor, Steven Spielberg.  “E o aventură colosală, care se întrepătrunde în două lumi total diferite,” spune acesta. “Cred că Ernest Clive e un vizionar care a scris despre un viitor care nu este atât de departe faţă de încotro se îndreaptă evoluţia realităţii virtuale.”

Autorul îi conferă lui Spielberg meritul de a fi unul dintre cei care l-au influenţat cel mai mult în scrierea primului său roman. “E greu de cuantificat ce afect profund au avut operele lui Steven Spielberg asupra vieţii şi intereselor mele, dar n-aş fi putut scrie Ready Player One: Să Înceapă Jocul dacă n-aş fi crescut vizionând periodic filmele sale. Ca oricine altcineva care a crescut în anii 1970 şi ’80 având o pasiune pentru filme, operele sale s-au ţesut în pânza vieţii mele. Atât de mult încât mi-a modelat povestea şi felul de a scrie, iar acest lucru se vede în întreaga carte.”

Acţiunea “Ready Player One: Să Înceapă Jocul”se desfăşoară în anul 2045, când oamenii au posibilitatea de a intra într-un univers digital numit OASIS, unde te poţi duce oricând vrei, poţi face ce vrei, poţi fi oricine sau orice doreşti. Fiindcă lumea se confruntă cu o rată crescută de şomaj, sărăcie, suprapopulaţie şi o deznădejde totală, “e un moment potrivit să evadezi într-o lume virtuală unde poţi trăi o viaţă extraordinară prin avatarul tău”, spune Spielberg. “Ai nevoie doar de imaginaţie, iar acest lucru te va duce departe în OASIS. Dar atunci când fugi de realitate, te rupi, de asemenea, de orice contact cu lumea reală. Aşadar, povestea e interesantă, dar conţine şi un mesaj social.”

Producătoarea Kristie Macosko Krieger, care lucrează alături de Spielberg de două decenii, adaugă, “Ceea ce e special la acest film e faptul că, în afară de acţiunea, subliniază anumite teme captivante are sunt în acelaşi timp actuale şi veşnice. E o poveste despre maturizare care sărbătoreşte legăturile de prietenie, descoperirea primei iubiri şi acceptarea, nu doar personală ci şi a celorlalţi. E un film SF epic a cărui inimă reprezintă chintesența lui Spielberg.”

Cline dezvăluie faptul că a fost inspirat în a scrie povestea de unele dintre reperele tinereţii sale. “Ideea iniţială mi-a venit de la jocul Adventure creat de Atari, care a fost primul joc video care a conţinut un mesaj ascuns, creatorul jocului, Warren Robinett, proiectase o cameră secretă în joc în care se afla scris numele acestuia. A fost prima oară când am găsit într-o lume virtuală ceva ascuns de către creatorul acelei lumi. A fost o experienţă profundă care m-a marcat. Eram şi un mare fan al operelor lui Roald Dahl, mai ales romanele Willy Wonka, şi într-o zi mi-a venit ideea: Ce-ar fi dacă Willy Wonka ar fi fost un creator de jocuri în loc să fie un creator de bomboane? Am început să mă gândesc la toate ghicitorile şi puzzle-urile pe care acest miliardar excentric ar fi putut lăsa în urmă pentru a-şi găsi un succesor demn, şi mi-am dat seama că găsisem o pistă.”

Miliardarul excentric al lui Cline a devenit personajul James Halliday, singuraticul co-creator al OASIS, interpretat de Mark Rylance. “Întreaga lume trăieşte în visul său, visul de la care a pornit când a construit o întreagă lume”, pune Spielberg. “Dar atunci când a murit, nu avea moştenitori, aşa că a lăsat în urma sa un concurs: primul care va trece de trei provocări, fiecare recompensată cu o cheie, şi apoi va găsi un mesaj secret ascuns înăuntrul OASIS, va moşteni totul.”

În timpul vieţii, Halliday le-a oferit oamenilor posibilitatea de a evada din viaţa reală. După ce a murit, acesta le-a oferit un viitor la care să spere, un joc ascuns într-un joc, premiul fiind o uriaşă avere şi dreptul de proprietare al OASIS.

Spielberg remarcă, “După cum vă puteţi imagina, toţi încearcă să găsească mesajul secret ascuns de Halliday, inclusiv eroul nostru extrem de tânăr, Wade Watts.”

Dacă ar câştiga, s-ar schimba totul, iar Wade şi-a devotat fiecare clipă în a descifra indiciile şi în a fi, aşa cum sună şi sloganul său, “primul care găseşte cheie, primul care găseşte indiciul secret.” Totuşi, misiunea devine mult mai mult decât o căutare de comori, căci el şi prietenii săi, denumiţi împreună High Five, descoperă că în joc se află ceva mai important decât banii.

Tye Sheridan, care interpretează rolul lui Wade Watts, spune, “Această corporaţie gigant,Innovative Online Industries, pe scurt, IOI, încearcă să pună mâna pe OASIS, pentru a putea avea control absolut. Cele cinci personaje principale, numite “Gunters”, adică vânători de secrete, par nişte perdanţi, însă ţii cu ei fiindcă au intrat în competiţieavând o motivaţie cinstită. Ei vor să câştige concursul pentru a salva OASIS.”

Romanul Ready Player Onea stârnit rumoarea încă de la prima publicare a acestuia, în august 2001. Nu doar că s-a ridicat la aşteptările publicului, şi le-a şi depăşit într-o manieră spectaculoasă. De un succes răsunător, romanul aflat pe locul întâi în lista New York Times a celor bai bine vândute cărţi, a fost publicat în peste 50 de ţări. În plus, cu mult timp înainte de a fi publicat, se lucra deja la planurile de a fi ecranizat.

Producătorul Donald De Line îşi aminteşte, “Am citit cartea în urmă cu peste un an de a fi publicată şi am considerat-o fantastică. Cred că povestea atrage atât de mulţi oameni din motive diferite şi oricine poate găsi un lucru în acest univers de care să se simtă legat. Nu trebuie să fii neapărat un împătimit al jocurilor video, poţi relaţiona cu aspectele umane şi cu drumul pe care Wade Watts îl are de parcurs pentru a deveni eroul poveştii. În plus, ai parte de o aventură incredibilă şi de o grămadă de referinţe la cultura pop.”

Aproape toate acele referinţe evocă spiritul unei epoci specifice faţă de care Cline simte o puternică legătură: anii ’80. Acesta explică, “Halliday şi-a creat jocul în jurul lucrurilor pe care le-a adorat, iar acest lucru m-a entuziasmat şi pe mine fiindcă mi-am dat seama că pasiunile lui sunt similare cu ale mele. Pentru mine, anii ’80 au reprezentat perioada cea mai formativă din viaţa mea fiindcă acela a fost deceniul în care am fost adolescent. Tot în acea perioadă am primit prima mea consolă video şi primul computer. Acela a fost, de asemenea, începutul erei internetului.”

“M-am întrebat dacă nu cumva romanul va atrage doar oamenii de vârsta mea care au nostalgii pentru anii ’80,” continuă Cline. “Dar nu a fost cazul fiindcă în carte se vorbeşte despre modul în care ne trăim vieţile acum. Majoritatea dintre noi avem o identitate reală şi o identitate virtuală sub forma profilelor noastre de pe platformele de socializare.Şi, nu foarte diferit de avatarurile din poveste, poţi modela aceste profiluri bazat pe cum doreşti să fii văzut de alţi oameni.”

Producătorul Dan Farah, colegul de-o viaţă al lui Cline şi prima persoană căreia i-a încredinţat cartea s, adaugă, “Am avut noroc  ca Ernie să-mi dea prima schiţă a romanului său. De la început, am observat cât de relevantă din punct de vedere cultural era povestea. Şi pe cât trece timpul, se pare că devenim din ce în ce mai deconectaţi de interacţiunile personale din viaţa reală: dăm mesaje, ‘postăm’, ţinem legătura şi ne implicăm în vieţile celorlalţi prin intermediul platformelor de socializare. Ready Player One: Să Înceapă Joculzugrăveşte o imagine a societăţii şi cum ar putea arăta aceasta dacă vom continua pe acest drum. E ficţiune, dar nu pare prea greu de crezut. Descrie cum ar putea arăta cu adevărat viitorul nostru.”

Scenaristul Zak Penn dezvăluie faptul că, printr-o coincidenţă, făcuse deja cunoştinţă cu Cline prin intermediul unui alt proiect legat de jocuri video. Penn notează, “Lucram la un documentar despre căderea imperiului Atari şi unul dintre oamenii pe care am fost sfătuit să-l abordez a fost Ernie Cline, aşa că am sfârşit prin a ne întâlni şi a ne împrieteni chiar înainte de a scrie ceva.”

Cline notează, “Când Zak a venit la bord, a scris o schiţă uimitoare care a surprins spiritul romanului meu şi, în acelaşi timp, a transformat povestea într-una mai cinematică. De asemenea, a fost destul de amabil încât să se consulte cu mine în privinţa schimbărilor aduse. Schiţa s-a l-a făcut pe Steven să devină destul de interesat încât să vrea să-mi citească romanul. A fost un proces minunat, iar eu îi sunt recunoscător lui Zak pentru rolul uriaş pe care l-a jucat în transpunerea romanului Ready Player Onepe ecrane.”

Cu o schiţă a scenariului în mână, sosise timpul să aleagă pe cineva la cârmă. De Line spune, “Ştiam că avem nevoie de un povestitor genial, atât din punct de vedere vizual cât şi narativ, şi de un regizor care s-ar fi putut descurca de minune şi din punctul de vedere al tehnologiei… iar toate aceste lucruri le reuşeşte cu uşurinţă Steven Spielberg. Desigur, el se află mereu în vârful listei noastre, dar, realistic vorbind, care sunt şansele să lucrezi cu adevărat cu el ca regizor? Dar e bine să visezi”, zâmbeşte el,”aşa că am spus, ‘Sigur, hai să-i dăm scenariul lui Spielberg.’ Iar acesta l-a citit imediat şi i-a plăcut la nebunie.”

Spielberg confirmă, “Mi-au trimis romanul şi scenariul, însă prima oară am citit scenariul. Am devenit complet vrăjit de ideea juxtapunerii celor două lumi. Apoi am citit romanul şi a fost complet peste aşteptări fiindcă era atât de profund şi de stratificat. Era esoteric, era înfricoşător, era accesibil… iar eu eram complet captivat!”

Şi Cline şi Farah ne împărtăşesc faptul că avându-l pe Spielberg drept regizor a fost, aşa cum au spus-o amândoi, “mai mult decât un vis devenit realitate”. Farah dezvoltă, “Când te afli pe platou cu Steven, nu te poţi abţine să nu fii nostalgic în mod anticipat, conştient de faptul că o să îţi aminteşti şi-o să vrei să retrăieşti acele clipepentru tot restul vieţii tale.”

Cline adaugă, “Din când în când, mi se pare surrealist… sunt în continuare copleşit.”

E un sentiment împărtăşit de întreaga distribuţie. Lena Waithe, care o interpretează pe Aech, cea mai bună prietenă a lui Wade,confirmă, “Steven Spielberg a definit la propriu cinematografia pentru oamenii din generaţia mea şi ne-a schimbat cultura. Cred că dacă cineva ar băga toate filmele sale într-o capsulă a timpului, împreună ar explica sensul evoluţiei şi dezvoltării lumii noastre. Aşadar, a fi o parte din moştenirea sa a avut o enormă importanţă pentru mine şi pentru noi toţi.

În transpunerea romanului pe marile ecrane, a fost vital pentru cineaşti, cât şi pentru mulţi fani, să se respecte materialul sursă. “Dar,” recunoaşte Spielberg, “orice carte trebuie să treacă prin procesul adaptării atunci când trece de la forma literară la forma cinematografică. Cred că am sfârşit prin a avea elementele potrivite pentru a putea spune o poveste cu adevărat grozavă.”

“A trebuit să amalgamăm multe aspecte şi să schimbăm un pic lucrurile pentru film, dar acesta conţine în continuare inima poveştii mele originale”, ne asigură Cline. “Când fanii romanului mă întreabă despre acest lucru, le spun să nu-şi facă griji, căci nici eu nu mi-am făcut griji din clipa în care Steven Spielberg a acceptat să facă filmul.”

Una dintre schimbări l-a implicat chiar pe regizor. Acesta explică, “Romanul avea multe referinţe vizavi de propriile filme şi de mine, ca regizor şi producător în perioada anilor ’80, dar nu am vrut ca filmul să mă oglindească pe mine cel din acele vremuri. Am păstrat câteva referinţe, dar acestea sunt legate de amprentele culturale pe care le-au lăsat alţi cineaşti, artişti, creatori de modă şi muzicieni din acea eră.”

Chiar dacă acţiunea se petrece în Columbus, Ohio, filmul “Ready Player One: Să Înceapă Jocul” a fost filmat în Anglia, iar producţia globală s-a realizat pe platourile Warner Bros. Studios Leavesden.

Echipa de producţie a forţat un pic lucrurile în privinţa tehnologiei realizării filmului, prin colaborarea lui Spielberg cu vrăjitorii în efecte vizuale de la ILM şi de la Digital Domain, printre alţii, pentru a purta publicul în lumea fantastică a OASIS. Pentru a accentua şi mai mult contrastul izbitor dintre OASIS şi întunecata lume reală, Spielberg a filmat scenele din a doua parte a filmului, în timp ce scenele din universul virtual au fost filmate digital.

“Straturile pe care a trebuit să le obţinem pentru a reuşi să concretizăm OASIS pe ecran au reprezentat unul dintre cele mai complicate lucruri pe care le-am făcut vreodată”, afirmă veteranul cineast. “Au existat scene realizate pe ecran verde de captare a mişcării, scene reale de acţiune, animaţie computerizată… A fost ca şi cum ai realiza patru filme în acelaşi timp.”

Spielberg a folosit chiar şi tehnologiacontemporană a realităţii virtuale pentru a regiza scenele realităţii virtuale futuriste din OASIS. Macosko Krieger detaliază, “Folosindochelariipentru realitate virtuală, a reuşit să păşească efectiv pe platourile digitale, să aibă o perspectivă de 360 de grade asupra ambientului şi să înţeleagă unghiurile de filmare şi cum va urma să filmeze. A fost o premieră pentru noi şi a deschis o grămadă de posibilităţi pentru Steven. Dar a fost un proces dificil, aşa că sunt foarte fericit că acest film a fost lăsat pe mâinile lui.”

În ciuda progreselor digitale, Steven subliniază, “Niciodată nu fac filme de dragul tehnologiei, o folosesc doar pentru a spune o poveste mai bună. Tehnologia e necesară pentru a ajuta ca un asemenea film să prindă viaţă, dar apoi ar trebui să dispară, pentru ca publicul să se concentreze pe poveste şi pe personaje.”