Ediția aniversară a celui mai mare festival de film din România s-a încheiat spectaculos pe 5 iunie, marcând un nou record în istoria sa de 15 ani: cele 248 filme din 64 de țări au adus peste 79.000 de plătitori de bilete în sălile de cinema, cu 9% mai mult față de anul trecut. Este al doilea an cu o creștere importantă a numărului de bilete vândute la TIFF, 25% dintre acestea fiind achiziționate online. Numărul total al participanților depășește cifra de 120.000: plătitorilor de bilete li se adaugă cei prezenți la proiecțiile gratuite în aer liber, masterclass-uri, workshop-uri, lansări, expoziții sau întâlnirile de la TIFF Lounge. Circa 1100 de invitați – regizori, producători, actori, profesioniști din industrie și jurnaliști români și străini – au luat parte la proiecțiile și evenimentele speciale din cele 20 de locații.
Cea de-a 15-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania s-a bucurat de numeroase proiecții și evenimente sold-out, printre care premierele românești Sieranevada, de Cristi Puiu, Două lozuri, de Paul Negoescu, și Câini, în regia lui Bogdan Mirică, câștigătorul Trofeului Transilvania, care a beneficiat de două proiecții suplimentare, pe 5 iunie, ambele sold-out într-un timp foarte scurt. Biletele au fost epuizate în avans și la premiera mondială a celui mai recent film semnat de Nae Caranfil, 6,9 pe scara Richter, care a deschis festivalul în Piața Unirii din Cluj, în prezența a circa 3000 de spectatori, proiecția specială în onoarea Sophiei Loren, Căsătorie în stil italian, cine-concertul Patimile Ioanei d’Arc – pentru care a fost programată o proiecție suplimentară, sold-out la rândul ei, cine-concertul Haxan, din programul Weekend la Castel, precum și gala de închidere din 4 iunie.
Un record de trafic a înregistrat și site-ul www.tiff.ro, actualizat în permanență înainte și în timpul festivalului. În cele 10 zile de TIFF, a înregistrat 55.280 de vizitatori unici, 106.946 de vizite și 745.138 de afișări de pagină, cu 15% mai mult decât în 2015. România, Germania, Marea Britanie, SUA, Franța, Ungaria, Italia, Spania, Polonia sunt câteva dintre țările din care provin utilizatorii. Blogul oficial blog.tiff.ro a avut peste 27.000 de afișări în perioada festivalului. Aplicația mobile TIFF 2016, dezvoltată de Greppy Systems, a fost accesată de 190.000 de ori – de patru ori mai mult decât la ediția trecută – de către 4300 de utilizatori activi. Opțiunea nouă de cumpărare a biletelor prin intermediul aplicației a fost folosită de 7300 de ori.
Milioane de utilizatori au urmărit postările și video-urile de pe pagina de Facebook TransilvaniaIFF. Toate clipurile postate pentru această ediție au avut un total de 1.014.746 de vizualizări. Cele cinci spoturi ale campaniei de imagine au înregistrat 614.639 de vizualizări, cu un reach organic de 2.064.000, cel mai popular fiind Taxi Driver aka Taxidermistul, urmărit de 193.481 de ori. Fanii paginii au dat 210.000 de like-uri postărilor din timpul festivalului – o creștere de 500% față de anul trecut – cea mai populară știre fiind cea despre sosirea actriței Sophia Loren la Cluj. Video-urile zilnice au avut o medie de reach de 43.123.
Anul acesta, circa 350 de voluntari din 33 de departamente au ajutat la organizarea evenimentelor în locațiile TIFF. Unii au venit special la TIFF din Oradea, Bacău, București sau Tulcea. Cel mai matur voluntar a avut 37 de ani și s-a numărat printre cei nominalizați pentru titlul de Voluntarul Anului la TIFF, alături de alți 54 de voluntari. Nouă dintre ei vor avea șansa de a lucra la festivaluri partenere.
Invitații TIFF s-au declarat impresionați de selecție, de public și de atmosfera din festival. „Ca actriță, e ușor să fii emoționată, dar de data asta sunt exagerat de emoționată”, a declarat Sophia Loren la acordarea premiului pentru întreaga carieră, încântată de primirea caldă a publicului. „Sunt pentru prima dată la TIFF. E minunat și foarte prietenos, publicul este foarte entuziast, iar sălile sunt pline la filme. Se simte mult sprijin din partea clujenilor pentru filmul românesc și pentru festival”, a declarat Richard Peña, profesor la Columbia University și fost director al New York Film Festival.
„E o mare onoare să primesc această recunoaștere la TIFF. Mă simt privilegiat, iar România ocupă un loc special în inima mea, deoarece aici am făcut Cold Mountain, un film mare care a schimbat cursul lucrurilor pentru România. Am făcut oamenii din afară să înțeleagă că pot face filme aici”, a povestit producătorul lui Mad Max, Iain Smith. „E foarte tare. Nu că am luat premiul, dar că s-au gândit la mine. Asta este extraordinar de emoționant”, a spus Cristi Puiu, care a primit un premiu surpriză la final de TIFF – Trofeul Transilvania 15 ani.
Wieland Speck, curator principal al secțiunii Panorama la Berlinale și membru al juriului Competiției, s-a aflat pentru prima oară la Cluj, dar contactul cu TIFF-ul l-a stabilit de ani buni. „Deși cunosc destul de bine România de pe marele ecran, mi-am dorit să o văd cu ochii mei. Și, desigur, să-mi vizitez minunații colegi care organizează acest festival, oameni pe care îi admir pentru că fac un program foarte reușit”. Extrem de încântat de ce a găsit la Cluj a fost și Bill Guentzler, director artistic la Cleveland IFF din SUA și membru al juriului.
Referitor la impactul cultural al TIFF asupra Clujului, Ministrul Culturii, Corina Șuteu, a declarat pentru ziarul AperiTIFF: „Cultura este un bun, o investiție al cărei retur nu se măsoară doar din punct de vedere pragmatic. A se observa că studiul despre impactul TIFF s-a făcut după 14 ani. Abia acum știm în ce am investit, pentru că acum putem calcula un impact economic major. În cultură trebuie să fim conștienți că, la fel ca în educație, în sănătate, investiția trebuie să fie pe termen lung”.
***
Festivalul Internațional de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie 2016) este organizat de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc și Asociația pentru Festivalul de Film Transilvania.
Cu sprijinul: Ministerului Culturii, Centrului Național al Cinematografiei, Primăriei şi Consiliului Local Cluj, Institutului Cultural Român, Consiliului Judeţean Cluj, Programului Europa Creativă – MEDIA al Uniunii Europene
Prezentat de: Staropramen
Sponsor Principal: Raiffeisen Bank
Partener Principal: Mastercard
Mașina oficială: Mercedes-Benz
Sponsori: HBO, MOL România, Aegon, EuroGSM, Tenaris Silcotub, Madd Electronics Group, Avon, EBS, E.ON Energie România, Energobit, Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, Cinema City, McDonald’s, Jameson, Aqua Carpatica, Domeniile Sâmburești, Nespresso, Noumax, Tudor.Tailor, Compania de Apă Someș, CSI Romania, PMA Invest, Sensiblu, Tork, Professional Cleaning Services
Partener Tehnic: BenQ
Transportator oficial: Tarom
Partener Logistic Oficial: DHL
Parteneri instituționali: The Japan Foundation, Ambasada Israelului în România, Ambasada Republicii Coreea în România, Forumul Cultural Austriac, Institutul Francez București, Institutul Francez Cluj-Napoca, Ambasada Spaniei în România, Institutul Polonez, Delegația Valonia- Bruxelles, Ambasada Republicii Libaneze în România, Fondation Liban Cinema, Goethe Institut, Centrul Cultural German, Lithuanian Film Center.
Co-producător: TVR1, TVR Cluj
Parteneri media: TV5 Monde, Shorts TV, Europa FM, Zile și Nopți, Cinemap, Cineuropa.org, Cinemagia, CinemaRX, Elle, Glamour, Viva, Business Review, VICE, Decât o Revistă, Radio România Cultural, Filmneweurope, News.ro, LiterNet, Ziarul Metropolis, Alistmagazine.ro, Sub25.ro, Nine a Clock, Muzzix.ro, Urban.ro, Observator Cultural, alt.radio, Cinefan.ro, Aarc.ro, Umblat.ro, 9 o’clock
Parteneri media locali: Monitorul de Cluj, Transilvania Reporter, Ziua de Cluj, Radio Cluj, Radio Infotrafic, Filmtett, Igen tessék!, Kronika, Erdely Naplo, Transindex, Clujulcultural.ro, eClujeanul.ro, I Love Cluj, Sinteza
Partener de monitorizare: mediaTRUST
„Țăndări” – primul lungmetraj regizat de Bogdan Naumovici – invită publicul...